Destroy-Your-Business

Mästaren på one-liners, George Bernard Shaw, lär ha sagt att “Imitation is not just the sincerest form of flattery – it’s the sincerest form of learning“. I så fall har grundarna av Klarna anledning att både sträcka på sig och skynda på med sin affärsutveckling! Tidigare i år träffade jag en av de största affärsbankerna som berättade att de avsåg sätta upp en helt ny enhet som ska konkurrera med Klarna. Den här enheten får (nästan) helt fria tyglar. De får själva bestämma om de skall etablera ett eget varumärke, skapa sin egen organisation, välja egna lokaler, etc… Det finns bara ett men; de måste använda samma IT-stöd som resten av banken! I det här blogginlägget kommer jag att ge min syn på att utmana sin egen affärsmodell och vilken utsträckning IT bör vara en sammanhållande faktor mellan den gamla och ny affärsmodellen.

I ett tidigare liv drev jag och en kompanjon en Internetkonsultfirma där vi fick mycket uppmärksamhet kring begreppet Destroy-Your-Business.com. Precis som Jack Welch på GE, så uppmanade vi företagsledningar att utmana sin egen affärsmodell. Istället för att för att bli utkonkurrerad av Dotcom-bolag argumenterade vi att man skulle sätta upp sin egen “skunk-work” med ett tydligt uppdrag att konkurrera ut huvudverksamheten. Vår tes var att den nya enheten skulle hålla sig på minst en armslängds avstånd från huvudverksamheten för att inte fastna i existerande företagskulturer, incitamentsmodeller, policies, processer, infrastruktur, etc… Precis som på ett konkurrerande Dotcom-bolag så ska allt var 100%-igt linjerat med den nya affärsmodellen.

Nu är jag tio år äldre och förhoppningsvis visare och mindre kategorisk. För att konkurrera med en ny aktörer med en ny affärsmodell måste du inte kasta bort allt och börja med ett blankt papper. Det kan vara helt rätt att dela samma IT-stöd som den traditionella affärsmodellen. Men då måste nuvarande system verkligen vara en strategisk tillgång som ger dig fördelar. Kan du med handen på hjärtat säga att konkurrenter avundas dig för ditt nuvarande systemstöd för att det ger lägre transaktionskostnader, större flexibilitet och/eller kortare lanseringstider? Om inte, går det att hitta en kärna som ger dessa fördelar? Gartner visar på möjligheten med sitt tänk kring en bimodal IT där man skiljer på den stabila motorn och det agila IT-stödet. Om IT-stödet inte helt eller delvis stödjer den nya affärsmodellen så skall den inte sammanlänka de två affärsmodellerna. Då är det bättre att börja med ett vitt papper och göra en nystart.

Även jag gör nu en nystart. Dock inte med ett helt vitt papper. Jag har valt att sluta på Avanade för att starta ett nytt bolag med det nygamla namnet Adacra. Målet är bibehålla innovationshöjden och kombinera den med lyhördhet för kundens förutsättningar som kommer med åldern/visheten J.

Categories SvenskaTags , ,

5 thoughts on “Destroy-Your-Business

  1. Grattis och Lycka till!

  2. Härligt! Har även jag haft lite Destroy-your-Business vibbar i denna diskussion om “Disruptors”. Kul!
    Får samtidigt önska lycka till!
    Carina

  3. Utmanade har affärsmodellerna blivit, men väldigt sällan av det egna bolaget. Härligt att få höra om destroy your business igen. Jag vet inte om jag riktigt förstod det då, trots att jag till och med ringde cold calls för att sälja in det och hjälpte er att anordna event på Café Opera på temat… Men nu, femton år senare, inser jag att jag blev en av dem som de traditionella företagen borde ha skyddat sig mot genom att utmana sina egna affärsmodeller (med exempelvis e-handel så som folk ville ha den). Lite som en polett som trillar ner. Så himla kul och rätt att du dammar av ett fint företag, som var en plantskola för många, inklusive jag själv. Grattis och lycka till!

  4. En framgångshistoria på det här temat är polska mBank, som startade som ett “skunk work” som skulle utmana Commerzbanks polska del BRE Bank och på några år tog över som deras main brand i Polen

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close