Personlig rådgivning “the Toyota way” ?

Personlig rådgivning “the Toyota way” ?

Som misledd ekonomistudent kommer jag ihåg uppenbarelsen när jag läste en bok om ställtidsreduktion av Shigeo Shingo. Han vände upp och ner på de komplicera formler som jag brottats med för att räkna ut den optimala batchstorleken som ger balans mellan kostnaden för nedtid och kostnaden av kapitalbindingen i lager. Istället för att se ställtiden som en given konstant angrepp han grundproblemet och visade med enkla och konkreta handgrepp hur man kan minimera ställtiden.

Idag gör de flesta banker en noggran segmentering av sina kunder för att välja den optimala kanalen för respektive segment. HNWI och affluent skall få personlig rådgivning och massmarknaden skall välja självbetjäningstjänster. Och för de som väl får personlig rådgivning har vi kommit fram till att den optimala mötestiden (batchstorleken) är en timme. Då får vi en balans mellan den förväntade försäljningen per möte och det värde kunden förväntar sig när de väl har tagit sig till rådgivaren.

Men hur förändras ekvationen om kunden inte behöver ta sig till rådgivaren och rådgivnings-sessionen kan genomföras på 10 minuter och kräver minala förberedelser samt efterarbete. Skulle fler banker använda sig av den personliga rådgivningen för att öka sin försäljning?

En av Shingos enkla lösningar är att fasa sidorna på skruvarna som används för att spänna fast utrustningen. Hans analys var enkel. Varför skall man behöva skruva sig igenom samtliga gängor när det räcker med ett varv. På samma sätt undrar jag om det inte finns en möjlighet att nå ut till fler kunder och öka försäljningen genom att erbjuda distansrådgivning på de påloggade sidorna. Tekniken finns där redan idag och det krävs inga omfattande äventyrliga systemersättningsprojekt för att låta rådgivaren möta kunden där kunden är, vilket oftast inte är på bankkontoret. Vad säger ni?

Categories Banking, SvenskaTags , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close