Distansrådgivning – blått hav eller bara djupt vatten?

I den ofta citerade boken Blue Ocean Strategy argumenterar författarna för att vi skall undvika konkurrens och skapa vår egen marknad. Istället för att kriga i de hajtäta röda haven skall vi leta efter sätt att differentiera oss så att vi skapar ett eget blått hav. De använder Cirque du Soleil som exempel på en aktör som skapat en ny marknad genom att kombinera det bästa från cirkusen och teatern.

Med tanke på de stora investeringar som flera affärsbanker driver nu för att utveckla sin internetkanal kan det finnas anledning att ställa sig frågan i vilket hav man vill vara. Vill man kriga i det röda tillsammans med NordNet och Avanza eller vill man skapa ett nytt blått? Vad skulle i så fall hända om man kombinerar den personliga relationen och närheten från kontorsnätverket med enkelheten och tillgängligher som ges med Internet genom att erbjuda distansrådgivning på de påloggade sidorna?

Blått hav eller är man bara ute på djupt vatten? Vad tror ni?

Categories Banking, SvenskaTags , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close